Return on Efficiency: Hoe wij tijd terugveroverden met AI
- Bert van StoreShift
- 6 jul
- 2 minuten om te lezen
Mijn goede vriend Lode stuurde me deze middag me een essay van Tom Boutes (Stille Bliksem) . Toen ik ‘Wat gaan we in godsnaam doen met al die tijd?’ las, viel me vooral één ding op: Tom blijft hangen bij het idee dat gewonnen uren wellicht worden opgeslorpt door nog meer te werken. Wij willen Tom gerust stellen. :-)
Het is juli 2025 en dan kondigt voor veel mode retailers de herfst aan met een tsunami aan orders ingeven. Voor wie niet werkt met EDI, slorpt het ingeven van PDF’s in een voorraadsysteem meerdere volle werkweken op: formulieren ingeven, samenstelling nakijken, beschrijvingen verzinnen, packshots opladen en daarna foutmeldingen speuren. Veertien dagen schermstaren terwijl buiten de zon schijnt. Herkenbaar?

Het afgelopen half jaar zaten we na sluitingstijd in de keuken en in de stockruimte te puzzelen met prompts en AI-scriptjes. Het denkwerk schuurde als eelt op onze hersenen maar het resultaat is glashelder: meerdere weken manueel gedoe verruild voor drie uur geautomatiseerde workflow. Eén bulk-prompt, automatische validatie, directe koppeling met kassasoftware én webshop. Geen enkel mensentikfout meer. Enkel nog het resultaat nakijken en verbeteren. Zalig!
De vrijgekomen tijd dichten we niet met ‘meer van hetzelfde’. Wij kozen anders. We stoppen tijdens de week een paar uur vroeger met werken, drinken koffie bij collega-ondernemers, gaan wat vaker op stap met vrienden, … en maken tijd vrij voor onszelf!
Luxe? Integendeel. Het is de return on investment van slimmer werken. Efficiëntie hoort niet te resulteren in een langere to-do-lijst maar in ademruimte.
Voor zelfstandigen is die keuze relatief eenvoudig. Wij bepalen onze eigen koers: efficiëntie vertaalt zich bij ons niet in hogere targets maar in kortere werktijden. Is de taak af, dan is ze af. En ja, wie het risico draagt, mag ook de beloning plukken.
De economist John Maynard Keynes voorspelde een eeuw geleden een vijftien urige werkweek dankzij technologische vooruitgang. Een 15‑uren‑week op de winkelvloer is niet haalbaar maar een 30-urenweek met volle loongarantie kan misschien over een paar jaar binnen bereik komen. Sleutel is om elk repetitief stukje werk online én in de winkels door AI te laten overnemen, zodat jij en je team de resterende uren vullen met wat software níét kan: persoonlijk advies, beleving en creativiteit.
Je kunt dus de lege plek vullen met nóg meer werk of je laat haar bewust leeg zodat je er zelf in kunt gaan zitten. Als ondernemers hebben wij die laatste keuze gemaakt en het uitzicht is heerlijk. Want uiteindelijk draaien onze bedrijven niet op bonnen of algoritmes maar op mensen die fris genoeg zijn om klanten te helpen, ideeën te bedenken en van de aankomende vakantie te genieten.




Opmerkingen